niedziela, 5 stycznia 2020

"Nowy Rok, nowa Ja" - czyli jak sprawić żeby postanowienie noworoczne było skuteczne





Kiedy dobiega końca kolejny rok, a na horyzoncie jawi się kolejny, wielu z nas zaczyna stawiać sobie postanowienia noworoczne. Wyciągając wnioski z niepowodzeń, a może nawet porażek których doświadczyliśmy na gruncie zawodowym bądź osobistym, mamy potrzebę zmiany na lepsze. Wiele z naszych planów zamieni się w okolicy przyszłego Sylwestra w kolejne osobiste porażki, ale jest prosty sposób aby nasze plany w końcu okazały się skuteczne i przyniosły realną zmianę na lepsze. Wystarczy tak naprawdę odpowiednio sformułować cele, a pomoże w tym koncepcja zwana SMART.

SMART jest akronimem od angielskich słów: Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound. `Jeśli masz jakieś 4-6 minut, które możesz poświęcić na ten tekst to postaram Ci się przybliżyć tą sprawdzoną koncepcję gdyż sam mam pozytywne doświadczenia z jej stosowania i myślę, że wielu może pomóc. Jakie więc powinny być nasze cele aby generować sukces? Powinny mianowicie zawierać następujące składniki:

Specific - Cel powinien być konkretny. Najprościej mówiąc trudniej realizować cel zbyt ogólnie nakreślony jak np to, że zadbam o swoje zdrowie, niż na ten przykład to, że będę regularnie chodził do dentysty. Zadbanie o zdrowie jest tak ogólnym sformułowaniem, że łatwo będzie się oszukiwać i udawać że cel zrealizujemy nawet w sytuacji gdy będziemy tylko pozorować działania na rzecz zdrowia. Konkretny cel powinien być krótki, jasno sformułowany i jednakowo rozumiany przez wszystkich. 

Measurable - mierzalny - Mierzalność to nic innego jak najlepiej liczbowa sprawdzalność realizacji celu. Na ten przykład jeśli zaplanujemy, iż zaczniemy się odchudzać to powinniśmy też dajmy na to założyć ile kilogramów chcemy zrzucić. Jeśli zaś mamy zamiar chodzić na siłownię to zakładamy, że będziemy to robić przykładowo 3 razy w tygodniu. 


Achievable - osiągalny. To właśnie przez niedopełnienie tego kryterium upada większość planów. Po prostu nie da się zrealizować celu, który jest na dany moment poza naszym zasięgiem. Jeśli ktoś postanowi, że w ciągu następnego roku wyprowadzi się z domu a nie ma oszczędności i stałej pracy to jednym słowem ten cel może być zwyczajnie nierealny. Starajmy się więc wybierać cele osiągalne w myśl zasady "Mierz siły na zamiary..." 

Relevant - powinien stanowić istotną wartość dla realizującego. Motywacja to bardzo istotny czynnik wpływający na powodzenie naszych planów, a jeśli założony przez nasz cel nie będzie dla nas istotny to najprawdopodobniej szybko sobie go odpuścimy. To tak jak z rzucaniem papierosów przez palacza. Jeśli nie ma przekonania, że jakość jego życia wzrośnie po rzuceniu nałogu to szkoda zachodu w podejmowaniu decyzji o rezygnowaniu z palenia. Nie jest też tutaj istotne to co inni sądzą na ten temat i jak oni się czuli przy  podejmowaniu tej samej decyzji. Różnimy się wszak od siebie i różnią się nasze motywacje.  Decyzja taka musi więc stanowić wartość dodaną dla nas samych. 

Time-bound - powinno się go dać określić w czasie, to znaczy zakładamy do kiedy konkretnie zrealizujemy nasz cel. Kiedy zakładamy rozpoczęcie terapii to warto określić termin jej rozpoczęcia. Jeśli chcemy zrobić prawo jazdy to warto określić ile czasu sobie na to dajemy itd...Określenie czasu jaki dajemy sobie na realizację celu spowoduje większą mobilizację i zwiększa prawdopodobieństwo jego zrealizowania.


Być może doszedłeś do końca tego tekstu i masz gotowość sprawdzenia w praktyce tej koncepcji. Może się jednak okazać, że nawet mając wszelkie niezbędne informacje w tym temacie, będziesz odczuwać trudności z wprowadzeniem ich w życie. Prawdopodobnie może to być kwestia rozmaitych przekonań hamujących, czasem mechanizmów obronnych, jeszcze kiedy indziej niskiego poczucia własnej wartości. Wtedy może okazać się pomocna terapia. Nie czekaj więc, nie marnuj czasu, na początek zaplanuj wizytę, a w pozostałych kwestiach pomożemy my. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz